W tym rozdziale rozpoczniemy poznawanie klas i programowania zorientowanego obiektowo (OOP – Object-Oriented Programming).
Każdy tworzony przez nas tej pory program składał się z jednej klasy publicznej. Zazwyczaj nadawaliśmy mu nazwę zgodną z zadaniem, które wykonywał. Przypomnijmy kod naszego pierwszego programu:
public class HelloWorld { public static void main(String[] args) { System.out.println("Witaj Swiecie!"); } }
Program ten składa się z definicji publicznej klasy HelloWorld, której ciało zawarte jest między nawiasami klamrowymi. Klasa ta ma w swoim ciele jedną metodę – main. Jak wiemy, main to specjalna metoda, która jest punktem wejścia do wykonania naszego programu, która zawsze ma taką samą sygnaturę (tzn. modyfikatory, zwracany typ, nazwę, argumenty).
Nadszedł czas, by wyjaśnić, czym są i jak tworzyć bardziej skomplikowane klasy na nasz użytek – w tym rozdziale m. in.:
- zobaczymy, jak tworzy się i używa klas,
- dowiemy się, jak implementować metody toString oraz equals,
- poznamy kolejne różnice pomiędzy typami złożonymi i prymitywnymi,
- nauczymy się, do czego służą modyfikatory public, private, oraz static,
- dowiemy się, czym są pola i metody klas,
- zobaczymy, do czego służą konstruktory i słowo kluczowe this,
- nauczymy się, jak zawierać nasze klasy w pakietach i jak je importować.
W tym rozdziale, wiele z podrozdziałów ma własne sekcje z podsumowaniem, pytaniami sprawdzającymi znajomość materiału, oraz zadania.
Spis treści
- Rozdział 9 - Klasy
- Czym są klasy i do czego służą?
- Różnice między typami prymitywnymi i referencyjnymi
- Modyfikatory dostępu
- Podsumowanie i pytania – typy prymitywne i referencyjne, modyfikatory dostępu
- Pola klas
- Konstruktory
- Equals i porównywanie obiektów
- Referencje do obiektów
- Metody i pola statyczne
- Pakiety i importowanie klas